Степан Гавриш
Справжня суть виховної роботи... полягає зовсім не у ваших розмовах з дитиною, не в прямому впливі на дитину, а в організації життя дитини.
А.С.Макаренко
У сучасних умовах особливої уваги освітян вимагає організація навчально-виховного процесу у закладах інтернатного типу, основне призначення яких:
• соціально-педагогічний захист учнівської молоді з малозабезпечених та дисфункційних родин;
• створення умов для розвитку їх здібностей і талантів;
• компенсація вад, які пов'язані з повною або частковою відсутністю сімейного виховання;
• попередження бездоглядності і безпритульності;
• формування соціальної компетентності особистості, виховання у неї громадянської позиції, потреби у безперервній освіті;
• забезпечення рівних можливостей в оволодінні знаннями;
• розвиток творчих здібностей засобами літературної, музичної, образотворчої, технічної, громадської діяльності, гри, спорту;
• корекція девіантної поведінки, попередження правопорушень неповнолітніх, їх правовий захист.
Метою є формування правової свідомості на основі правових знань, уявлень, переконань, що склалися в нашому суспільстві, почуттів, що регулюють поведінку, почуття законності обраної мети, правомірності шляхів її реалізації, справедливості, активної протидії порушникам законів нашої країни; докорінне підвищення правової культури всіх учасників навчально-виховного процесу; формування здорового способу життя, попередження асоціальних проявів серед учнів, профілактика вживання наркотичних речовин.
Здійсненню превентивного виховання сприяють психолого-педагогічна профілактика та корекція відхилень у поведінці учнів, використання нестандартних форм виховання, забезпечення зайнятості та змістовного відпочинку дітей під час канікул, допомога соціально дезадаптованим категоріям дітей, профілактика дитячої бездоглядності, просвітницька робота щодо запобігання протиправній поведінці, наркоманії, алкоголізму, зайворюваності на ВІЛ СН1Д та хворобам, що передаються статевим шляхом; правильне статеве виховання Методи і засоби, спрямовані на виправлення відхилень у поведінці учнів:
• методи руйнування негативного типу характеру, його реконструкція.
• методи перебудови мотиваційної сфери та самосвідомості: переосмислення своїх недоліків та переваг, переорієнтація свідомості, переконання; прогнозування, профілактика негативної поведінки.
• методи перебудови життєвого досвіду: попередження, обмеження, перенавчання, переключення, регламентація способу життя.
• методи попередження негативної і стимулювання позитивної поведінки: заохочення та покарання, змагання, позитивні перспективи
,
В.О.Сухомлинський